Persartikels


(Nieuwsblad – 13 december 2013) https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231213_94623731 

Bordspel schakelt ouders in bij het leren van Nederlands: “Ouders op een warme manier samenbrengen met de school” 

Laura Schenus, Hilde De Smedt en Patrizia Civetta van Foyer. — © AMG 

MOLENBEEK – 

De Brusselse interculturele organisatie Foyer lanceert een interactief bordspel dat meertaligheid ondersteunt en ouders inschakelt bij het leren van het Nederlands. “We willen vermijden dat ouders stoppen met de thuistaal te spreken, maar tegelijkertijd willen we hen engageren en meegeven dat zij een belangrijke rol hebben in het leren van de schooltaal.” 

Foyer heeft woensdag Liba Lingua voorgesteld, een interactief bordspel dat meertalige ouders en kinderen moet helpen een sterkere start te maken op school. “Voor vele kinderen bij anderstalige ouders is de eerste schooldag de eerste kennismaking met het Nederlands. Voor hen is dat echter een nieuwe wereld waar ze instappen en dat kan soms te bruusk zijn”, vertelt Hilde De Smedt, coördinator meertaligheid bij Foyer. 

“Met dit spel willen we ouders helpen reflecteren over de meertalige opvoeding van hun kind en hen inschakelen bij het leren van het Nederlands. In het bordspel krijgen de ouders drie soorten vragen over de thematiek meertaligheid en gaan ze zo in dialoog met de leerkracht. We willen vermijden dat ouders stoppen met de thuistaal te spreken, maar tegelijkertijd willen we hen engageren en meegeven dat zij een belangrijke rol hebben in het leren van de schooltaal en dit niet volledig kunnen overlaten aan de school.” 

Honderd bordspelen 

Gaan leerkrachten en ouders uiteindelijk wel de tijd vinden om samen een bordspel te spelen? “Dit initiatief levert net tijdswinst op”, vertelt De Smedt. “Leerkrachten geven ouders al veel informatie mee over de gewoonten van hun kind. Door hen ook deze tool te geven kunnen leerkrachten nu ook over meertaligheid informatie meegeven en gaan zowel ouder als leerkracht zich comfortabeler voelen in het contact.” In totaal zijn er honderd bordspelen gemaakt. Die worden in Brusselse en Vlaamse scholen verkocht. 

“Het spel maakt de balans tussen thuistaal en schooltaal bespreekbaar, maar het brengt vooral ook ouders op een warme manier samen met de school om te streven naar het beste voor hun kind”, vertelt Nadia Verdoodt, directeur van De Leertuin in Meise. “Nooit eerder zag ik groepen ouders zo spontaan in dialoog gaan met onze leerkrachten om inzichten en ervaringen uit te wisselen.” 

(Bruzz – 13 december 2023) https://www.bruzz.be/samenleving/foyer-lanceert-bordspel-om-meertaligheid-van-brusselse-kinderen-te-stimuleren-2023-12 

Foyer lanceert bordspel om meertaligheid van Brusselse kinderen te stimuleren 

De Brusselse interculturele organisatie Foyer vzw heeft woensdag het Liba Lingua-bordspel voorgesteld. Via het bordspel wil de vzw ouders helpen reflecteren over de meertalige opvoeding van hun kind en hen inschakelen bij het leren van zowel de thuistaal als het Nederlands. 

Het spel werd mede ontwikkeld door HaBilNet, een organisatie die onderzoeken naar meertalige ontwikkeling stimuleert. Het bordspel is volgens Foyer vzw een belangrijk element om de meertaligheid van kinderen te ondersteunen. Dit omdat kinderen met een thuistaal die niet het Nederlands is, vaak pas met de taal in aanraking komen op de eerste schooldag. 

“Die ontmoeting verloopt dan ook vaak moeizaam. Ouders kunnen hun kinderen hierbij helpen maar hebben daarvoor extra ondersteuning nodig”, aldus Foyer in een persbericht. Liba Lingua moet de ouders doen reflecteren over het belang van het Nederlands voor het kind. Dit zonder de thuistaal te verwaarlozen. De balans tussen thuistaal en schooltaal is namelijk van groot belang, meent de organisatie. 

“Beide talen zijn communicerende vaten die elkaar ondersteunen, en dat willen we in het spel graag benadrukken”, stelt Hilde De Smedt, coördinator meertaligheid bij de vzw. “We willen vermijden dat ouders stoppen met de thuistaal te spreken, omdat deze van groot belang is voor de ontwikkeling van het kind, maar tegelijkertijd willen we ouders engageren en meegeven dat zij een belangrijke rol hebben in het leren van de schooltaal en die niet volledig kunnen overlaten aan de school”, zegt De Smedt. 

Volgens Brussels minister Sven Gatz (Open VLD), bevoegd voor de promotie van meertaligheid, “weten we reeds langer dat de thuistaal de basis vormt voor het verdere taalleren. Bij kinderen van 2 tot 6 jaar is deze taal nog in volle ontwikkeling en ouders moeten blijven inzetten op de belangrijke talen binnen de gezinscontext. Dit spel is daartoe een uitstekend hulpmiddel.” 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/13/foyer-lanceert-bordspel-om-meertaligheid-van-brusselse-kinderen/