Hoe omgaan met islamisme op school?


Johan Leman, 25 november 2024

Naar aanleiding van een publicatie waarin gemeld staat dat leerkrachten in sommige Brusselse scholen sommige onderwerpen niet zouden durven behandelen die tot het voorgeschreven programma behoren omwille van het groeiend islamisme bij enkele van hun leerlingen.

Voor alle duidelijkheid: op Foyer maken we onderscheid tussen islam en islamisme. Voor de islam: totaal respect. Voor islamisme: we stellen onze grenzen.

Laat me toe dit heel concreet te maken.

Alle grote feestdagen van alle levensbeschouwingen worden bij ons op gelijke voet gevierd.

Bij vieringen, van welke aard ook, wordt telkens een dubbele service voorzien (wat trouwens ook al aangewezen is door het feit dat er vegetariërs zijn): er is een aanbod met en een aanbod zonder halal. Concreet: met bier en wijn, en zonder alcohol…

Er zijn geen taboe-onderwerpen: LGBTQ, met en zonder hoofddoek, en noem maar op.

Per extensie, op school: wat betreft lessen over evolutieleer e.d.. Voor de leerlingen moet het duidelijk zijn. “Je bent niet verplicht het te geloven, maar het staat in het programma en dus wordt het gedoceerd en dus studeer je het. Wil je het nadien niet geloven? Uw zaak.” Zo ook met andere thema’s. “Je wil niet geloven dat 2+2=4, en je denkt dat 2+2=3? Geen probleem, ga gerust door het leven in de gedachte dat 2+2=3, maar op het examen is 2+2=4.”

Niemand is verplicht te geloven wat een ander gelooft of wat een programma voorschrijft. Maar dit verandert het aanbod niet.

Twee principes begeleiden dit:

  1. Alles gebeurt in respect voor de eventueel andere overtuiging.
  2. De collega’s én de directie staan eensgezind achter de aanpak.

Wie hiermee niet kan leven, moet het maar elders gaan zoeken.

Ik kan de scholen maar aanraden om diezelfde principes toe te passen en er nooit van af te wijken.

Eensgezindheid, duidelijke 100% solidariteit aan de aanbodzijde is echter kapitaal.

Terug