Johan Leman, 22 maart 2022
Een studie van CurieuzenAir stelt vast dat er een correlatie is tussen achterstandswijken en luchtvervuiling in Brussel. Hoe saneren? Beleidmakers hebben de neiging om sanering te koppelen aan gentrificatie (om de achterstand te verminderen) en aan ingrepen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Er is daarbij een groot risico. Men heeft de hulp nodig van de immobiliënsector om de gentrificatie door te voeren. Dit kan tot twee ongewenste gevolgen leiden:
Wat nu volop aan de gang is in de Brusselse kanaalzone, is dat jonge gezinnen er geen huis meer kunnen kopen. Ze zoeken dan een huis in de streek van Aalst en dergelijke en worden er geconfronteerd met het feit dat je ook daar al snel meer dan 300.000 euro moet betalen voor aankoop van een woning. In de kanaalzone zelf komt de huur voor een appartement met kinderen gemakkelijk boven de 1300 euro/maand te liggen.
Wat in feite gebeurt, is dat de immobiliënsector sneller nieuwe gebouwen inplant dan dat er gesaneerd wordt op vlak van de luchtvervuiling. In feite zou goed beleid het ritme anders moeten faseren. Eerst zou er totale sanering van de luchtkwaliteit moeten komen, en pas nadien zou men tot het bouwen van bijvoorbeeld woontorens moeten kunnen besluiten.
De macht van de immobiliënsector is echter van die aard dat de fasering omgekeerd verloopt: eerst gebouwen neerpoten… en later zal dan wel ooit eens de sanering van de luchtkwaliteit plaats vinden.
Het is tijd dat daar verandering in komt. Dit zou de geloofwaardigheid van de politiek ten goede komen.
Terug