Hoe actief is moslimbroederschap bij ons in Brussel?


Johan Leman, 20 januari 2025

Gisteren sprak ik een leerkracht uit een Franstalige Brusselse school S.O..

Zij vertelde dat sommige collega’s het echt moeilijk hebben in hun klas, bv. om een theatervoorstelling te bespreken, of om sommige leerstof te doceren… omdat sommige leerlingen actief blokkeren en weigeren om aan de les te participeren, een soort actief staken in de klas.

Toen ik haar zei dat ik daar op Foyer nog niet veel van ondervonden had, omdat directie en team op 1 lijn staan, zei ze me dat ik  onderschat dat sommige leerkrachten eenzelfde gedachtengoed aanhangen en dat anderen, die dit niet aanhangen, tolerantie preken tegenover zo’n gedragingen.

In welke mate ditgene wat ze me vertelde representatief is voor veel scholen, kan ik echt niet inschatten. Maar als dit inderdaad een trend zou zijn, dan is het de hoogste tijd dat daar een debat over komt zonder elkaar uit te schelden, maar om wel heel duidelijk te stellen dat een schoolprogramma een schoolprogramma is en dat dit gerespecteerd moet worden, zowel door de leerkrachten, die op dit vlak op 1 lijn moeten staan, als door de leerlingen, zonder dat sommige ouders dit via hun kinderen moeten willen veranderen. Zo ook zijn schoolreglementen, waarover gerust mag gediscussieerd worden, iets wat men na discussie respecteert. Iedereen.

Ben benieuwd of dit echt een tendens is in ons Franstalig onderwijs in Brussel, of niet?

Terug