41,3% ongekwalificeerde schooluitval in BSO in Molenbeek. Sorry?


Johan Leman, 11 maart 2026

Ziehier een citaat uit een nota van de heer Edwin Verdoolaege, overgemaakt aan Foyer vzw, over de schooluitval in het Nederlandstalig onderwijs in Molenbeek: “… het probleem (van de ongekwalificeerde uitstroom in Molenbeek, jl) situeert zich vooral in het BSO met 41,3% schoolverlaters die de school vroegtijdig verlaten.”

 

Als de vaststelling juist is – ik heb het zelf niet geverifieerd; ik baseer me op de nota – dan zou dit betekenen dat bijna de helft van de leerlingen die in het Nederlandstalig onderwijs in Molenbeek beroepsonderwijs volgen hun 6de jaar zelfs niet afgewerkt hebben.

 

Dit is toch een enorm probleem, voor die jongeren zelf op de eerste plaats, maar ook voor wie de drugsdealing wil bestrijden, of voor wie de toekomstige pensioenen betaalbaar wil maken door meer mensen aan het werk te krijgen? En wie weet, waarvoor nog?

 

En dit, terwijl ik tijdens veel van mijn recente contacten merk dat er sedert 2000 veel Italianen en Spanjaarden, al dan niet zelf voormalig niet-Europees migrant, naar Brussel komen omdat er in de bouw en elders een interessant werkaanbod is in Brussel.

 

Hallo! Willen onze politici daar eens over nadenken?

 

En zal het in het Franstalig onderwijs zoveel beter gesteld zijn? Bestaan daar cijfers over de schooluitval in het beroepsonderwijs? En zal het elders, bv in Anderlecht, beter zijn?

 

Zoiets moet beleidsmatig prioritair en heel concreet recht getrokken worden. Ik herhaal, als de cijfers juist zijn… Stiekem hoop ik immers dat het toch niet waar zal zijn…

Terug